Jumaat, 15 November 2013

TUGAS MEMARTABATKAN SUBJEK PJPK


Faktor-faktor yang menyebabkan kurikulum di Malaysia berubah.
Kurikulum di Malaysia sebenarnya tidak berubah seratus peratus tetapi ianya ialah penambahbaikan daripada kurikulum yang lepas. Mengapa penambahbaikan ini perlu dilakukan? Perubahan atau penambaikan ini dilakukan untuk memenuhi tuntutan semasa. Misalnya pada era 1960-an hingga 1980-an, pertanian amat penting pada ketika itu. Oleh sebab itu, kurikulumnya menitik beratkan kepada soal pertanian. Manakala, pada era 1980-an ke 1990-an, zaman perindustrian telah muncul menggantikan zaman pertanian. Maka kurikulum pada ketika itu memfokuskan kepada bidang kemahiran yang berkaitan dengan perindustrian.
          Menurut Fatimah Hamid Don (1984), sejarah perkembangan kurikulum di negara ini sememangnya memperlihatkan dengan jelas bahawa aktiviti-aktivitinya adalah mencerminkan penegasan-penegasan pemerintah dalam rancangan pembangunan negara untuk tiap-tiap lima tahun.
Seterusnya, bagi mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan seperti yang kita lihat pada masa kini, ia dianggap sebagai satu mata pelajaran yang kurang penting. Ini mungkin disebabkan oleh kurang kesedaran dan pengetahuan masyarakat tentang kepentingan subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan bukan sahaja di sekolah malahan di dalam kehidupan manusia itu sendiri.



Soalan :
Memartabatkan PJPK sebagai satu mata pelajaran yang penting di sekolah rendah berdasarkan KSSR.
Terdapat beberapa cara yang dicadangkan di sini untuk membantu kita dalam memartabatkan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan ke tahap yang lebih tinggi dan setaraf dengan mata pelajaran teras yang lain. Antaranya ialah :
1)        Guru Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan sebagai role model terbaik.
2)        Mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan diajar oleh guru opsyen.
3)        Syor Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan sebagai subjek teras dan dimasukkan dalam peperiksaan UPSR.
4)        Kerap menganjurkan kursus-kursus khas untuk mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan.
5)        Memberi kesedaran kepada murid-murid, ibubapa, guru-guru dan masyarakat tentang kepentingan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan.
6)        Menggunakan teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan.
7)        Penyerapan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan dalam pengajaran mata pelajaran lain di sekolah.
8)        Pentaksiran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan yang lebih sistematik.
9)        Mewujudkan ruang-ruang bacaan atau pondok Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di sekolah.
10)     Menganjurkan Minggu atau Bulan Pendidikan Jasmani dan kesihatan di peringkat sekolah.

Guru Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan sebagai role model terbaik
            Sebagai pendidik, kita tidak akan terlepas dari pandangan masyarakat sekeliling. Guru dianggap sebagai contoh terbaik kepada murid-muridnya. Semua aspek perlu diambil kira samada dari aspek peribadi guru itu sendiri, sikap, cara pemakaian dan sebagainya. Begitu juga dengan guru Pendidikan Jasmani dan Kesihatan perlu menunjukkan penampilan yang terbaik dan setanding atau lebih hebat berbanding dengan guru-guru mata pelajaran yang lain. Gambar 1 di bawah menunjukkan banding beza cara guru Pendidikan Jasmani dan Kesihatan berpakaian sukan yang betul dan salah.









Gambar 1 : Banding beza pemakaian guru yang betul dan salah

Mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan diajar oleh guru opsyen.
Untuk memartabatkan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan, langkah seterusnya yang boleh dilakukan ialah dengan cara mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan hendaklah diajar oleh guru opsyen. Ini bertujuan untuk memastikan murid mendapat ilmu yang sepatutnya dan bukannya berlari tiga pusingan dan bermain bola setiap kali masa Pendidikan Jasmani. Selain itu, aspek asas pergerakan iaitu berlari, melompat dan melontar harus diterapkan di dalam setiap sesi pengajaran dan pembelajaran. Guru-guru Pendidikan Jasmani dan Kesihatan yang terlatih dan mendapat kursus mengetahui dengan lebih mendalam tentang perkara ini. Seterusnya, pengajaran berbentuk pergerakan kreatif dan dinamik akan membawa kepada rasa seronok murid ketika melakukan aktiviti. Maka, adalah wajar mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan diajar oleh guru opsyen. Sejajar dengan matlamat KSSR iaitu mempertingkatkan pengetahuan, sikap dan amalan kesihatan diri, keluarga, masyarakat serta persekitaraan, pengetahuan ini telah ada di dalam guru opsyen yang bakal menghadiri kursus itu.  Gambar 2 di bawah menunjukkan dilema yang dialami oleh guru bukan opsyen Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan yang mengajar mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan
Rounded Rectangular Callout: Apalah nasib badan… opsyen matematik… tapi di suruh ajar PJK… hentam je la…
 









Gambar 2 : Dilema guru zaman sekarang

Syor Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan sebagai subjek teras dan dimasukkan dalam peperiksaan UPSR.
Seperti mata pelajaran teras yang sedia ada iaitu Bahasa Malaysia, Matematik, Bahasa Inggeris dan Sains, mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan boleh dijadikan mata pelajaran teras dan dimasukkan dalam peperiksaan UPSR. Peranan kurikulum dalam pendidikan di Malaysia adalah untuk mengembangkan potensi murid-murid dari segi intelek, jasmani, rohani dan sosial secara seimbang dan menyeluruh, membina sifat-sifat yang boleh membawa ke arah perpaduan negara serta menghasilkan tenaga rakyat yg mahir dan terlatih untuk keperluan negara. Di sini jelas hasrat pendidikan di Malaysia ialah ingin melahirkan individu yang seimbang dari jasmani. Justeru itu, mata pelajaran ini sebenarnya akan melahirkan murid yang cergas dan berdisiplin ketika pengajaran dan pembelajaran berjalan. Oleh itu, secara tidak langsung murid akan menjadi cerdas dan mudah mematuhi arahan walaupun ketika mata pelajaran lain diajar. Di negara Barat misalnya, subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan merupakan subjek teras dan menjadi keutamaan berbanding subjek-subjek yang lain. Tetapi berbeza apa yang berlaku di negara Malaysia, subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan tidak diutamakan. Malahan bukan sahaja golongan ibubapa menganggap mata pelajaran ini kurang penting tetapi ada juga golongan berpendidikan yang menganggap ia tidak memberikan faedah kepada murid-murid. Dalam KSSR ada menerapkan tentang perubahan fizikal, fisiologi serta psikologi semasa akil baligh. Maksudnya, murid telah didedahkan tentang perubahan fizikal ketika melalui akil baligh dan batasan-batasan antara jantina lelaki dan perempuan. Berbanding KBSR, tajuk ini hanya akan diajar di sekolah menengah iaitu ketika murid berada di tingkatan 1 dan 2.
Rectangular Callout: I Love PJK
 









Gambar 3 : Sekadar gambar hiasan


Kerap menganjurkan kursus-kursus khas untuk mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan.
Sememangnya bagi memartabatkan sesuatu perkara antara lain langkah untuk mencapai hasrat itu ialah dengan mengadakan kursus-kursus khas. Tujuan utama kursus ini dibuat adalah bagi memberi input-input baru dan melatih guru-guru untuk mengaplikasi teori yang telah dipelajari melalui pengajaran mikro. Kursus-kursus ini hendaklah dihadiri oleh guru-guru Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan dan bukannya guru mata pelajaran lain seperti mata pelajaran Matematik. Ini bagi mengelakkan berlakunya kekeliruan guru tentang ilmu akan disampaikan semasa kursus itu nanti. Sehubungan itu, jurulatih-jurulatih yang akan menyampaikan ilmu di dalam kursus itu nanti hendaklah jurulatih yang bertauliah. Langkah-langkah ini perlu dititik-beratkan dan ianya sesuai dengan hasrat memartabatkan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di mata masyarakat di negara Malaysia khususnya. Gambar 3 dibawah memaparkan keadaan guru-guru sedang bermesyuarat








Gambar 4 : Guru-guru sedang bermesyuarat

Memberi kesedaran kepada murid-murid, ibubapa, guru-guru dan masyarakat tentang kepentingan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan.
Di peringkat ini, guru berperanan penting untuk memberi kesedaran kepada murid-murid, ibubapa, guru-guru dan masyarakat tentang kepentingan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan bukan sahaja di dalam peperiksaan tetapi juga di dalam kehidupan seharian murid-murid. Kecergasan keseluruhan adalah integrasi komponen-komponen mental, sosial, emosi, dan rohani. Maka antara kepentingan kecergasan ialah membolehkan individu memberi sumbangan yang bermakna kepada masyarakat. Kecergasan keseluruhan mencerminkan perasaan seseorang individu tentang kehidupan serta keupayaan diri berfungsi dengan lebih cekap. Selain itu, murid hendaklah didedahkan tentang kelebihan memiliki kesihatan yang baik dan tahap kecergasan yang baik. Kesedaran ini penting kepada murid supaya mereka lebih menghayati nilai yang akan mereka perolehi daripada mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Manakala unsur kemahiran berfikir hendaklah diserapkan di dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Kemahiran berfikir merupakan satu proses yang menggunakan minda untuk mencari makna dan seterusnya penyelesaian terhadap sesuatu keraguan atau masalah yang timbul dengan menggunakan pelbagai cara iaitu dengan membuat pertimbangan dan keputusan serta refleksi yang logik dan munasabah terhadap proses yang dialami. (Edward de Bono,1976, Dewey, 1910). Oleh yang demikian, secara tidak langsung mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan dapat dimartabatkan.  Gambar 5 di sebelah memaparkan mesyuarat PIBG mengenai permasalahan murid.













Gambar 5 : Mesyuarat PIBG membincangkan permasalahan murid

Menggunakan teknologi maklumat dalam pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan kesihatan.
Sejajar dengan hasrat kerajaan membestarikan semua sekolah, penerapan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan dengan menggunakan internet menjadikan satu lagi langkah bagaimana memartabatkan mata pelajaran ini. Walaupun tidak semua sekolah memiliki kemudahan internet, tetapi kerajaan telah mengambil satu langkah bijak iaitu sekolah-sekolah di luar bandar telah dilengkapkan dengan kemudahan internet dan tenaga solar bagi menaik taraf serta memberi peluang kepada murid-murid di kawasan pendalaman menikmati kemudahan ini. Justeru itu, murid-murid boleh melayari laman-laman web yang berkaitan dengan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Penggunaan internet di kalangan murid-murid bukan lagi satu benda baharu pada masa kini, oleh yang demikian pengajaran dan pembelajaran untuk mata pelajaran ini akan lebih menarik. Gambar 6 di sebelah memaparkan kesungguhan murid menggunakan aplikasi teknologi maklumat.









Gambar 6 : Murid menunjukkan minat menggunakan teknologi maklumat

Penyerapan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan dalam pengajaran mata pelajaran lain di sekolah.
Penyerapan :
  1. Penyerapan adalah apabila ilmu pengetahuan daripada beberapa bidang diserapkan menjadi satu mata pelajaran.
  2. Program KSSR, unsur-unsur isi kandungan mata pelajaran Sains dan Kajian Tempatan diserap menjadi isi mata pelajaran bahasa.
  3. Sebahagian unsur mata pelajaran yang lain seperti Pendidikan Moral, Pendidikan Seni, Pendidikan Jasmani dan Muzik juga diserap dalam program bahasa sebagai aktiviti sokongan.
Cloud Callout: Syoknya kalau ada PJ dalam buku BI nie…Contohnya, ketika guru mata pelajaran matematik yang ingin mengajar mengenal angka 1 hingga 100. Guru tersebut boleh menggunakan kaedah seperti murid menyebut angka sambil melakukan senaman badan. Penyerapan subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan bukan sahaja menarik minat murid, malah martabat mata pelajaran ini dapat ditingkatkan lagi.









Gambar 7 : Sekadar gambar hiasan
Pentaksiran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan yang lebih sistematik
Langkah seterusnya bagaimana memartabatkan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan ialah dengan mengadakan pentaksiran mata pelajaran ini secara berasingan.
Pentaksiran formatif berasaskan sekolah:
1.    Dijalankan secara berterusan untuk mengesan perkembangan dan pencapaian murid dalam pembelajaran.
2.    Menggunakan kaedah pentaksiran pelbagai.
3.    Bersifat autentik dan holistik.
4.    Modul pengajaran dan pembelajaran mengandungi cadangan aktiviti pemulihan dan pengayaan.
Dengan adanya pentaksiran seperti ini maka dapatlah guru menilai tahap penguasaan murid dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Pelaksanaan ujian ini dilakukan sekali dalam setiap semester. Hasil ujian ini akan memberi maklumat terperinci kepada guru Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan tentang tahap kecergasan murid-murid. Oleh yang demikian, ini adalah sebahagian daripada langkah untuk memartabatkan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Gambar 8 di bawah menunjukkan Ujian Segak yang dijalankan oleh guru Pendidikan Jasmani dan Kesihatan.







Gambar 8 : Ujian Segak Tekan Tubi
Mewujudkan ruang-ruang bacaan atau pondok Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di sekolah.
          Dalam menterjemahkan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan ini sebagai satu mata pelajaran yang menarik, beberapa kaedah dari mata pelajaran yang lain boleh ditiru. Misalnya, mata pelajaran Bahasa Malaysia di sekolah sering mewujudkan ruang-ruang bacaan dan pondok Bahasa Malaysia. Kita juga perlu mewujudkan ruang dan pondok yang menarik sebagai tempat rujukan dan penambahan ilmu pengetahuan murid. Keseronokan pasti akan tercipta dan minat murid pasti akan lebih mendalam terhadap mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Gambar 9 di sebelah merupakan contoh Pondok Belajar.







Gambar 9 : Contoh Pondok Belajar

Menganjurkan Minggu atau Bulan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di peringkat sekolah.
Pihak sekolah boleh menganjurkan minggu atau bulan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di peringkat sekolah yang dikelola oleh Unit Panitia Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan. Antara tujuan Minggu dan Bulan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan ini ialah:
1.    Memberi kesedaran tentang kepentingan dan peranan mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan kepada murid dan masyarakat setempat.
2.    Menyediakan satu ruang kepada murid untuk menyelami lebih dekat tentang subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan.
3.    Memberi pendedahan tentang kelebihan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan.
Antara aktiviti yang boleh dilaksanakan termasuklah:
1.    Aktiviti yang berbentuk pertandingan. Contohnya melukis dan permainan.
2.    Pameran.
3.    Perlawanan persahabatan
4.    Ceramah.
5.    Menjual buku-buku atau risalah berkaitan dengan subjek Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan.
Gambar 10 di bawah merupakan aktiviti bermain bola bersama guru dan murid.












Gambar 10 : Aktiviti bermain bola sepak antara guru dan  murid














Penutup
Kesedaran dan keprihatinan pihak tertentu tentang kepentingan Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan di sekolah tidak boleh dipandang remeh. Misalnya, isu berat badan sudah sekian lama menjadi perbualan di kalangan masyarakat. Namun kesedaran terhadap implikasinya ke atas kesihatan masih kurang. Memang tidak dapat dinafikan bahawa ramai ibu bapa suka melihat anak montel dan comel apabila kelihatan tembam. Sebaliknya kita lupa bahawa keadaan itu akan menyebabkan anak-anak akan mengalami masalah pergerakan, menjadi bahan ejekan dan akhirnya mengalami tekanan perasaan. Pengambilan jumlah makanan berhubungkait dengan jantina, umur dan jenis aktiviti seseorang invidu. Oleh itu, adalah ideal untuk pelajar mengamalkan pengambilan makanan seimbang dan juga melakukan aktiviti senaman atau fizikal bagi mengekalkan BMI untuk hidup sihat dan cergas bukan dengan pengambilan bahan-bahan tambahan yang memberi kesan terhadap kesihatan kita. Contohnya produk-produk untuk kelihatan langsing, menyedut lemak atau mengambil pil pelangsingan dan sebagainya.

Sehubungan dengan itu, memantapkan tenaga pengajar dan jurulatih-jurulatih Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan selain daripada menggunakan teknologi maklumat dalam sesi pengajaran dan pembelajaran murid sedikit sebanyak dapat memartabatkan mata pelajaran ini di mata masyarakat.



0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Free Flash TemplatesRiad In FezFree joomla templatesAgence Web MarocMusic Videos OnlineFree Website templateswww.seodesign.usFree Wordpress Themeswww.freethemes4all.comFree Blog TemplatesLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesSoccer Videos OnlineFree Wordpress ThemesFree CSS Templates Dreamweaver